Monday, November 3, 2008

Kesolehan Isteri Syuraih Al Qodhi

Bismillahhirahmanirrahim..
Asy Sya’bi adalah sahabat kepada Syuraiah dan ia pernah bertanya tentang kehidupan rumah tangga Syuraih. Jawab Syuraih,


“Sejak aku berkahwin 20 tahun yang lalu, isteriku belum pernah membuatkan aku marah padanya. Pada malam perkahwinan kami, aku lihat isteriku sangat cantik sekali dan tidak pernah aku lihat wanita secantiknya maka aku terus mengambil wuduk untuk solat sunat 2 rakaat sebagai tanda syukur. Bila aku memberi salam aku lihat ia juga turut solat bersamaku”
Kata isteriku kepadaku,
“Wahai Syuraih, aku adalah wanita yang asing dan aku tidak tahu akan akhlak dan kehidupanmu. Oleh itu beritahulah apa yang kamu suka supaya dapat aku laksanakan dan apa yang kamu benci supaya aku tinggalkan. Siapakah diantara tetanggamu yang kamu suka bila mereka berkunjung supaya dapat aku izinkannya dan siapa pula yang kamu tidak suka supaya aku dapat melarangnya. Sungguhpun ramai lagi wanita dari kaummu yang layak bagimu tetapi pertemuan kita ini adalah dengan takdir Allah”

Suatu hari bila aku pulang dari kerja aku dapati ibu mertuaku telah berada di rumah tanyanya kepadaku,

“Bagaimana kamu menilai isterimu ?”

Jawabku,

“Alhamdulillah, isteriku adalah wanita solehah” Kata mertuaku, “Tidaklah seorang suami itu menderita di rumahnya sendiri bila memiliki seorang isteri yang manja. Oleh itu didiklah isterimu dengan perilaku yang baik seperti apa yang engkau kehendaki

No comments: